Canadese wetgevers hebben een controversieel wetsvoorstel aangenomen dat tot doel heeft de programmering te reguleren die wordt verspreid door mediastreamingdiensten en sociale platforms zoals Facebook en YouTube, een maatregel waarvan critici waarschuwen dat deze inbreuk kan maken op individuele spraak.
De wetgeving die is opgesteld door de regering van Justin Trudeau, bekend als Bill C-10, is bedoeld om techreuzen aan dezelfde eisen te onderwerpen als traditionele omroepen – bedrijven zoals Netflix Inc. en TikTok Inc. effectief dwingen om Canadese inhoud te financieren en te promoten. Het is een van de meest verstrekkende plannen van regeringen om de algoritmen te reguleren die technologiebedrijven gebruiken om inhoud te versterken of aan te bevelen.
En in een tijd waarin iedereen een potentiële uitgever is, kan de wet tot wijziging van de omroepwet van invloed zijn op individuele expressie op sociale media en andere digitale platforms die afhankelijk zijn van door gebruikers gegenereerde inhoud.
Het is echter onduidelijk of het wetsvoorstel wet wordt. De wetgeving moet door de Senaat worden aangenomen, een proces dat later dit jaar zou kunnen worden verhinderd door een verkiezing die het wetsvoorstel in feite zou vernietigen. Als dat gebeurt, zou een nieuwe regering het opnieuw door de wetgevende molen moeten halen als ze wil dat de regels van kracht worden.
Trudeau’s regering juichte haar passage toe. “Er zijn andere zaken die we moeten aanpakken als het gaat om uitzending en creatie, en dat zullen we doen”, zei minister van Erfgoed Steven Guilbeault maandagavond tijdens het slotdebat. “Bill C-10 is een eerste stap in die richting.”
Tech Titans
Overheden over de hele wereld worstelen met het moderniseren van hun wettelijke kaders om rekening te houden met het wereldwijde bereik van de digitale economie, en veranderen de manier waarop beleidsmakers denken over kwesties die zo uiteenlopend zijn als monopoliemacht, belastingen en werknemersrechten.
In Canada is een extra zorg hoe de binnenlandse culturele industrieën kunnen worden beschermd, aangezien meer Canadezen zich tot internetbedrijven wenden voor muziek- en videoprogrammering, wat de focus is van de nieuwe wet.
Het belemmeren van de invloed van met name de Amerikaanse cultuur is een kernprincipe van het moderne Canadese mediarecht. Decennialang eist de overheid van radio- en televisiezenders dat ze lokale inhoud produceren en verspreiden.
Die houding heeft handelspartners geërgerd, omdat het betekent dat de mediasector vaak wordt vrijgesteld van overeenkomsten die bedoeld zijn om buitenlanders toegang te geven tot Canadese markten. Het betekent ook dat wereldwijde mediabedrijven zoals Rupert Murdoch’s News Corp. geen kranten of televisiestations kunnen bezitten in Canada.
Lees ook | Uitgelegd: sociale media en veilige haven
Volgens de bestaande wet certificeert een regelgevende instantie die bekend staat als de Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission wat wel en wat niet Canadees is. Het kan ook boetes opleggen voor overtredingen vanaf C$ 250.000 ($ 202.500) of zelfs de vergunning van een omroeporganisatie opschorten. De nieuwe wet zou de CRTC dezelfde soort macht geven over internetbedrijven.
De uitdaging is hoe inhoud op internet te reguleren zonder de individuele vrijheid van meningsuiting te ondermijnen. Volgens critici is de taal van het wetsvoorstel op dit punt dubbelzinnig. Een deel ervan kan worden geïnterpreteerd als te zeggen dat gebruikersactiviteit niet zal worden gereguleerd, terwijl andere delen suggereren dat inhoud die wordt geproduceerd op door gebruikers gestuurde sites wel zal worden gereguleerd.
“Het is helemaal niet duidelijk hoe dit moet worden geïmplementeerd. Zouden Canadezen moeten onthullen dat ze Canadees zijn om aan deze vereisten te voldoen?” vroeg Michael Geist, hoogleraar internetrecht aan de Universiteit van Ottawa en een vooraanstaand criticus van de wetgeving. “Eerlijk gezegd is het al moeilijk genoeg om vast te stellen wat Canadese inhoud is voor conventionele uitzendingen.”
Het wetsvoorstel zou in feite drie vereisten voor digitale mediabedrijven toevoegen: ze moeten informatie verstrekken over hun inkomstenbronnen, een deel van hun winst aan een fonds schenken om Canadese inhoud te ondersteunen en de zichtbaarheid of “vindbaarheid” van Canadese inhoud vergroten. Het zou de eerste modernisering van de omroepwetgeving van het land zijn sinds 1991.
Vindbaarheid is naar voren gekomen als het meest controversiële onderdeel van de wetgeving, met buitensporige effecten op YouTube omdat het zo afhankelijk is van door gebruikers gegenereerde video’s. Voorstanders zeggen dat de vereiste niet voldoet aan de censuur, omdat gebruikers vrijelijk inhoud kunnen blijven plaatsen. Dat mist het punt, zeggen critici, omdat het controleren van welke inhoud wordt versterkt of overstemd, nog steeds een controlerende toespraak van de overheid is.
“Naar mijn mening is dat vrij duidelijke overheidsregulering van meningsuiting, waarbij wordt gezegd dat sommige inhoud prioriteit krijgt en andere inhoud deprioriteit”, zei Geist.
Topnieuws op dit moment
Covid Live: India meldt 40 gevallen van Delta plus-variant
DRT verkoopt United Breweries-aandelen in Vijay Mallya voor Rs 5.824,50 crore
‘Hoard, vaccineer, ga terug naar hinken’: Chidambaram op ‘geheim achter vaccinatieboekje’
KLIK HIER VOOR MEER
‘Complexe’ regels
YouTube, een onderdeel van het moederbedrijf van Google, Alphabet Inc., portretteert zijn verzet tegen de wetgeving als een verdediging van onafhankelijke contentproducenten.
“De regels rond wat als Canadese inhoud wordt beschouwd, zijn complex en het is erg moeilijk om in aanmerking te komen”, schreef Jeanette Patell, hoofd openbaar beleid bij YouTube Canada, in een blogpost van 2 juni. “Dit heeft gevolgen voor alle makers, maar we maken ons vooral zorgen over de impact op nieuwe en opkomende makers, omdat ze het zullen opnemen tegen spelers die deze regels al tientallen jaren volgen.”
Kevin Chan, het hoofd van het openbare beleid voor Facebook Canada, zei per e-mail: “We weten dat het maken van regels om online spraak te regelen een complex en belangrijk werk is, en we kijken ernaar uit om ter ondersteuning van dit werk te worden geraadpleegd.” Netflix weigerde commentaar te geven en een woordvoerder van TikTok reageerde niet op een verzoek om commentaar.
Het wetsvoorstel is populair in Quebec, een Franstalige provincie waar culturele bescherming voorop staat en vaak een verkiezingskwestie is. Daarom werd de regering-Trudeau geholpen door het Bloc Quebecois, een partij die de onafhankelijkheid van Quebec ondersteunt, om de wetgeving snel door het parlement te krijgen.
De conservatieven, de belangrijkste oppositie, hebben zich publiekelijk uitgesproken tegen wetsvoorstel C-10 en de leden hebben ertegen gestemd. Het wetsvoorstel werd dinsdagochtend om ongeveer 01.30 uur Ottawa-tijd door de wetgevers aangenomen met een stemming van 196 tegen 112.
Canada haalt inspiratie voor zijn omroeprevisie van bondgenoten zoals de Europese Unie. Volgens haar regels voor lokale inhoud eist de EU dat platforms Europese culturele producties promoten, en moet ten minste 30% van hun catalogi in het blok worden gemaakt. De EU vereist ook dat video-on-demanddiensten prioriteit geven aan lokale inhoud.
De nieuwe omroephervormingen van Trudeau zijn de eerste van een meervoudig plan van de regerende liberalen om digitale bedrijven te reguleren en te belasten. Ze zijn ook van plan om sociale-mediaplatforms te verplichten om Canadese nieuwskanalen te financieren en online haatzaaiende uitlatingen aan te pakken.
De Canadese regering dreigt ook om vanaf volgend jaar een belasting op digitale diensten van 3% op Canadese inkomsten in te voeren.
“We weten allemaal dat de Amerikaanse culturele invasie krachtig is en dat het elke cultuur op de planeet kan laten rollen”, zei Guilbeault in de wetgevende macht.