Facebook zet veel in op audio. De socialemediagigant kondigde maandag aan dat het bedrijf een nieuwe functie creëert genaamd Live Audio Rooms, de versie van de populaire Clubhouse-app waarmee mensen kunnen luisteren en live audiogesprekken kunnen voeren.
Het door Mark Zuckerberg gerunde Facebook is van plan om de functie tegen deze zomer voor iedereen uit te rollen, aldus het bedrijf in een blogpost. Facebook is van plan om de functie om te beginnen uit te proberen met geselecteerde groepen en publieke figuren. Uiteindelijk komt de audiofunctie naar Facebook Messenger.
Het bedrijf zegt dat het idee achter Live Audio Rooms is om audiodiscussies te hosten en uw gesprekken op te nemen en te verspreiden. Het zei ook dat het van plan is om gebruikers in staat te stellen anderen in rekening te brengen voor toegang tot hun Live Audio Rooms via een abonnement of een eenmalige vergoeding. Om meer gebruikers aan te moedigen om op de Live Audio Rooms-functie te springen, introduceert Facebook een fonds voor audiomakers om “opkomende audiomakers te ondersteunen”.
Facebook lanceert ook Soundbites, waar gebruikers korte audioclips kunnen maken en delen. (Afbeelding tegoed: Facebook)
Het is niet verrassend om te zien dat Facebook een vergelijkbare audiofunctie bouwt die Clubhouse het snelst groeiende sociale audio-netwerk ter wereld heeft gemaakt. In feite heeft de opkomst van Clubhouse veel live audio drop-in sociale netwerken gecreëerd. Audio sociale netwerken zijn in een stroomversnelling gekomen tijdens de pandemie .
Facebook heeft ook nog een audioproduct aangekondigd, genaamd Soundbites. Met het nieuwe audioproduct kun je in wezen korte clips maken en delen. Dit is eigenlijk TikTok, maar dan met audiofragmenten. Soundbites worden live weergegeven in de hoofdnieuwsfeed en gebruikers kunnen ze opnemen in een aparte tool binnen Facebook. Het bedrijf prijst “Soundbites” aan als een “geluidsstudio in je zak”. Het is van plan deze functie de komende maanden te testen met geselecteerde videomakers.
Bovendien stelt Facebook gebruikers in staat om rechtstreeks vanuit de Facebook-app naar podcasts te luisteren. Het zegt dat meer dan 170 miljoen mensen op Facebook momenteel zijn verbonden met een pagina die is gekoppeld aan een specifieke podcast, en dat meer dan 35 miljoen mensen lid zijn van fangroepen rond podcasts.
Facebook kondigde ook een samenwerking aan met Spotify, ‘s werelds populairste muziekstreamingservice. Door een nieuwe samenwerking met Spotify kunnen gebruikers gemakkelijk muziek afspelen binnen het sociale netwerk. De integratie staat intern bekend als “Project Boombox”.